Tuesday, September 29, 2009

Sifat Tuhan dlm BIBLE.

Dalam mengkaji kebenaran al-Quran, kita juga perlu tahu dan mengkaji kitab2 bg agama lain untuk mencari kebenaran supaya tidak timbul kekeliruan dlm kepercayaan Tuhan terutamanya. Di sini, sy cuba berkongsi dgn shbt2 tentang kandungan bible mengenai Tuhan dan sama2 kita nilai dan fikirkan.
>Di dalam Genesis 3:8-9, menyatakan bahawa 'Tuhan memanggil Adam yang sedang bersembunyi.' dan Genesis 3:22-23 menyatakan ' Tuhan menyatakan takut/melarang makan buah yang kedua krn buah tersebut dikatakan dapat hidup selama-lamanya.'

Daripada ayat ini, kita dapat lihat bahawa 'Tuhan' mereka 'tidak mengetahui dan takut'. sedangkan dlm al-Quran sama sekali tidak dinyatakan segitu. Ia telah menunjukkan bahawa Tuhan itu lemah.

Di dlm ayat lain pula dinyatakan {The Lord said," If as one people speaking the same language, they have begun to do this;then nothing they plan to do will impossible for them" } (Genesis 11:1-8 NIV).
Kita dapat lihat bahawa Tuhan takut dan bimbang apabila semua manusia bercakap dalam satu bahasa kerana ditakuti bahawa akan mengusai dunia. Pelik kan..?sedangkan seperti yang kita tahu Tuhan Maha Berkuasa dan tidak takut, tp lain pula dinyatakan di dlm Bible. Ayat ini seolah2 telah merendahkan sifat 'Tuhan' yang menjadi pegangan mereka.Jika difirkan, ia menjadi satu kekeliruan dan Tuhan bersifat lemah dan negetif. berbeza dgn al-quran dan Islam ajarkan, supaya sentiasa bersangka positif dan tidak ada sedikit pon kelemahan Tuhan (Allah)di dlm al-Quran.

Sebenarnya, bnyk lagi kekeliruan yg terdpt dlm Bible dan kita sebagai org yang berpengetahuan boleh berfikir sendiri perkara tersebut. Renung2 kan lah. al-Quran telah nyata kebenarannya, maka tidak perlu lagi mencari kekuatan kitab lain untuk menandingi al-Quran.=)
Slide 7 Slide 3
l

No comments:

Post a Comment