Tuesday, September 29, 2009

Siapa perlu Berdakwah?!

Kebiasaannya, apabila saja sebut perkataan dakwah, pasti ianya akan menjurus @ ditunjukkan kpd golongan ustaz n ustazah. sedangkan kewajiban berdakwah terletak kepada semua umat. Maksud dakwah sendiri pon adalah menyeru, mengajak ke arah kebaikan. Jadi, mengajak sahabat solat pon adalah dakwah. Bukan susah untuk berdakwah. Tidak perlulah kita berfikir panjang untuk mengadakan program dakwah, dakwah adalah ceramah agama dan sebagainya, tetapi ianya mudah dan senang dilakukan oleh semua orang. Jika tidak mampu untuk melakukan secara besar-besaran, kecil pon boleh, asalkan ianya menjurus ke arah kebaikan. Kita pon akan dapat pahala. Jika difikir-fikirkan, kalau la semua manusia saling ingat mengingatkan ke arah kebaikan, InsyaAllah tiada kemungkaran akan berlaku.

Berdakwah juga bukan sekadar mengeluarkan kata-kata, tapi ianya boleh juga dilakukan melalui perbuatan, tingkah laku dan cara hidup kita. Mudah kan..? Berdakwah juga tidak perlu untuk memakai kopiah 24 jam, tudung labuh serta berjubah tetapi hanya menutup aurat seperti yang digariskan oleh syariat. Kebiasaanya, orang cakap xnak berdakwah sbb xcukup ilmu. Sampai bila2 pon ilmu kita xkan cukup, sbb ilmu Allah sgt luas. Kita sampaikan apa yang kita tahu. xnak berdakwah sbb takut bila kita tegur orang, perkara tu akan berbalik pd kita semula. Pada sy, bila kita tegur org lain, pkra tu turut jd peringatan kpd kita utk tidak melakukannya sekali gus turut menjaga kita. Ia menjadikan kita malu utk melakukan sesuatu perkara tersebut.
Tambahan pula, belajar agama adalah fardhu ain bg umat Islam. Kita sama2 cuba n pertingkatkan usaha dakwah kita walaupun kecil tetapi ikhlas.insyaAllah =)

No comments:

Post a Comment