Tuesday, September 29, 2009


Di sini, sy nak kongsi sebuah lagi kisah yang dipetik dr buku Penglipur Lara. Secara ringkasnya,ceritanya begini. Pada suatu masa dahulu, di sebuah Negara, ada seorang gabenor yang bernama salman al-Farisi yang terkenal dgn sifat kemuliaannya budi pekertinya.

Pada suatu hari, seorang musafir yang bukan dr Negara tersebut membawa beberapa barangan masuk ke Negara tersebut. Musafir itu terserempak dengan Salman al-Farisi lalu dengan kasar menyuruhnya mengangkat bebanan tersebut. Tanpa bicara panjang, Salman al-Farisi mengangkat barang tersebut seperti mana yang telah disuruh oleh musafir itu tadi.

Sampai dipertengahan jalan, mereka tersempak dgn penduduk Negara tersebut. Alangkah terkejutnya pemuda itu apabila apabila melihat pemimpin mereka dikerah untuk mengangkat barang tersebut. Maka pemuda itu berkata kepada musafir “ Wahai pemuda, apakah kamu tahu siapa orang yang kamu minta mengangkat barang kamu..?” Musafir itu menggelengkan kepalanya. Pemuda itu menjawab,” Dia adalah Salman al-Farisi, gabenor di Negara ini.” Maka, musafir itu terus meminta maaf dan meminta Salman al-Farisi menurunkan barang tersebut. Tetapi Salman menjawab “ tidak mengapa, biarlah hamba menghantar barang ini ke tempat saudara”.

Jadi, begitu lah kisahnye..sy sgt tertarik dgn sikap rendah diri yg terdapat dlm jiwa Salman al-Farisi. Kalau difikir-fikirkan, jika kita menjadi seorang pemimpin, adakah kita akan bersifat sedemikian rupa..? Mungkin, apabila disuruh sebegitu, akan memarahinya kembali dgn bertanyakan ‘ ko tau aku ni siapa?’. Huh! Dasyatnya.. Dgn itu, marilah kita mengambil pengajaran dan mencontohi sifat beliau serta menjadikan contoh pimpinan beliau terhadap diri kita. Barula org respek dan suka dgn kita… InsyaAllah=)

No comments:

Post a Comment